
KVALITET, SKJØNNHET, FORSKNING
Roberto Collina
Deilig strikk til alle anledninger
Starten
Roberto Collina er en familiebedrift som startet med et lite strikkeverksted med en tilhørende skole som ble brukt til å lage de første genserne for det tyske og nordeuropeiske markedet like etter andre verdenskrig. Det lille verkstedet tok i bruk innovative maskiner, kreativitet og teknologiske nyvinninger som gjorde at selskapet jobbet med oppdrag for store italienske motehus.
Roberto Collina, grunnleggerens sønn, skapte på 80-tallet en liten kolleksjon med 33 gensere for menn presentert på Pitti Uomo. Dette ble starten på merket slik det er idag - et pret à porter-merke med fokus på kvalitet, skjønnhet og kontinuerlig forskning.
Merket i dag
I dag er Roberto Collina et selskap med over 50 ansatte, hvorav halvparten er 35 år og yngre. Merket ønsker å investere i nye generasjoner for å videreføre en faglig arv som sakte er i ferd med å forsvinne. Kompleksiteten til strikkesystemet krever omfattende opplæringsprogrammer som skaper nye spesialister som igjen viderefører merkets teknikker og kreasjoner. Alt fra veving til etterbehandling, produksjon og kvalitetskontroll er en del av produksjonsprosessen, fra ide og helt frem til forsendelse. Selskapet er et ekte strikkemikrokosmos som også involverer spesifikke treningsprogrammer som har kulminert de siste årene i Knitwear Master-kurset “Creative Knitwear Design”, det eneste i verden som har blitt anerkjent og gjennomført sammen med Accademia di Costume e Moda i Roma.
Filosofi
Roberto Collina viser sin unike karakter i krysningen mellom moderne design og lange tradisjoner. Merket kombinerer skjønnhet med følsomhet og luksus med hverdagslighet.
Man kan tydelig se hjertet av merkevaren gjennom produksjonens arv og deres historiske ekspertise innen design og strikkehåndverk.
Innovativ estetikk med fokus på høy produksjonskvalitet.